Casino reklam dömd vilseledande

Inom spelvärlden är konkurrensen stenhård och många casinon har därför storsatsat på sin marknadsföring för att locka till sig nya spelare, men det är inte alla gånger som reklamkampanjerna går som de är tänkta att gå – och ett exempel på detta är kampanjen som Vinnarum nyligen var tvungen att avsluta och dra tillbaka: den dömdes nämligen vara vilseledande.

casino slots vit bakgrund - MindreDen som gillar att spela casinospel vet att det finns en uppsjö av casinon, pokerspel och olika slots på nätet att välja bland. Så att de olika onlinecasinona behöver satsa på att marknadsföra sig i syfte att få spelarna att välja just deras casino att spela på är inte så förvånande. Men det gäller att man i sin reklam är tydlig med vad man utlovar och att det man påstår sig kunna leverera också levereras – så var inte fallet för casino Vinnarum. Det casinot hade nämligen valt att utforma sin senaste kampanj som ett utskick av en värdecheck som landade i svenska folkets brevlådor runt om i landet och på denna erbjöds man 200 kronor att spela för och för att verkligen få hushållen att nappa hade man lagt till: chans att vinna 10-100 miljoner kronor. Så var dock inte fallet. I verkligheten kunde värdechecken som skickats ut endast ge en vinst om 1 000 kronor i riktiga pengar, alltså långt många miljoner färre än vad checken utlovat.

Kampanjen dömdes vilseledande

När kritiken började strömma in om kampanjen i fråga valde Vinnarum att stå fast vid sitt beslut, men efter att kampanjen tagits upp i konsumentskyddsprogrammet Plus på SVT valde man att ställa upp på en intervju via epost. I en konversation med SVT:s redaktion säger man att man ber om ursäkt för att kampanjen orsakat förvirring och att detta aldrig varit deras avsikt. Därför har man nu avslutat kampanjen och kommer inte att ha en liknande kampanj igen eftersom man håller med om att det gått lite tokigt denna gång – sedan lägger man även till att man respekterar Reklamombudsmannens bedömning som just bedömt kampanjen som vilseledande.