Stora pengar på spelreklam

Det satsas oerhörda summor pengar på spelreklam i Sverige varje år. De som spenderar mest är de utländska spelbolagen. Många vill nu stoppa reklamen för att förhindra mer spelmissbruk.

613557-joker

I Aftonbladet kan man läsa att de utlandsbaserade spelbolagen satsar 2,3 miljarder kronor på reklam i Sverige varje år. Även om också Svenska spel investerade en hel del pengar i reklam, stod de utländska bolagen för 70 procent. Den typen av reklam som spelbolagen har lagt extra mycket pengar på de senaste åren är den som riktar sig till kvinnor. Kvinnor har nämligen inte spelat lika mycket som män historiskt och nu försöker man locka till sig även den här målgruppen. En annan intressant målgrupp som spelbolagen börjat rikta sig till är ungdomar, och då främst unga män.

Vanliga typer av reklam

Den spelreklam som är absolut vanligast är den i teve. Om man suttit och tittat på teve en kväll har man säkert märkt att en stor del av reklamerna kommer just från nätcasinon. Det är dock även vanligt att göra reklam på rekommendationssidor som exempelvis http://www.casinowings.se/ och den senaste tiden har vi även sett reklam på pelare på stan och i podcasts och sociala medier. När det kommer till reklam i tidningar som exempelvis Aftonbladet eller Expressen har detta mött mycket kritik från Lotteriinspektionens sida. Lotteriinspektionen har försökt stämma dessa tidningar utan något vidare resultat men efter detta har Tidningsutgivarna själva valt att gå ut med riktlinjer för spelreklam i deras tidningar, skriver MVT.

Blir missbrukare

Varför man från olika håll är så angelägen om att begränsa spelreklamen och se till att den inte visas beror på att man tror att reklamen kan ha en stor del i att fler blir missbrukare. Framförallt är det lite mer lättpåverkade grupper som unga män som blir lockade och fastnar i missbruk på grund av spelreklamen som ibland kan vara väldigt aggressiv. Överhuvudtaget är det de utsatta grupperna som lättare hamnar i spelmissbruk och då framförallt på grund av att de möts av reklam hela tiden.

  • Spelproblem är vanligast bland utsatta grupper som unga, låginkomsttagare och utlandsfödda.
  • Det är vanligare med problemspelande bland män än bland kvinnor.
  • Drygt två procent av hela den vuxna befolkningen lider av spelproblem. Läs mer.